FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, October 31, 2009

Cahaya Mata


Beberapa ari yg lalu my friend dpt her first anak sedara...happy la dia sbb slps menunggu agak lama akhirnya adik ipar dia melahirkn anak sedaranya yg ptama & cucu utk parentsnya yg ptama...dh lama gak la adik dia kawin tp skrg baru ada rezeki...
Semlm kami duk chat pasal anak...ye la, org tgh happy ada anak sedara tp dia pn blom ada anak lg...cmner nk ada anak klau dia pn blom kawin....dia tak abis2 ckp tanak anak dulu lps kawin, nk honeymoon lama2, nk idup bdua utk 2-3 thn, lps tu baru nk fikir pasal anak...konon nk bcinta dgn cik abg smpai puas, dh stabil baru nk ada anak...lps tu mula la cbuk tnya aku cmner nk elak dr mengandung...tu senang jer, tak payah la kawin...klau nk kawin sgt, nikah jer, tak payah wat projek dgn suami (kwang3, ni dh kes lucah ni tp boleh tahan ke, nak2 baru kawin...)...aku ckp mkn pil perancang, dia tanak, takut bahaya katanya, mn la tau skali terus tak boleh mengandung...tau takut...
Aku yg dh kawin ni pn takde fikir smpai ke situ...klau tuhan nk bg anak, aku terima jer wp baru kawin tp klau tuhan dh tanak bg, usaha mcmana pn blom tentu dpt anak...
Ari tu masa blik kg utk majlis btunang adik aku, ada la sorang sedara aku ni duk cbuk tnya bila aku nk ada anak...masa tu dia dtg umah aku pg2 ari smbil bawa cucunya (her first cucu..anak dia pn kawin lambat, tua dr aku tp lps kawin terus sangkut..first anak hnya beberapa bln, mengandung lg utk kali ke-2..ari tu seronok ckp lps bsalin anak ptama nk stop dulu biar anak tu besar dulu...skrg looks who's talking..skrg cbuk duk mkn pil perancang takut sangkut lg..)..eh melalut lak citer pasal org lain...sedara aku ni pndang la aku smbil bkata "ana kawin nk masok setahun doh tp tak dok anok deh..." aku pn selamba jer jwb sambil gelak2 "biar ah dulu, biar puas dudk berdua lu"...alih2 masa jupe dia kt kenduri sedara kami dia wat anouncement kt dpn org ramai "anak tak mboh anok sbb tu dia dok ngandung sapa lening"...marah ke idak klau korang dgr cmtu? aku bengang jer, terus aku jwb "kita dok kata gitu, kita bukang tak mboh anok, tak dok rezki jer lg..."
Apa la manusia ni, slalu salah faham apa yg kita ckp kan...aku bukan tanak anak, aku nk tp takde la desperate sgt...kawin pn baru sethn, masih baru aku rasa...my parents especially my mom pn tak ckp apa2, so do my in-laws tp ada la biras aku yg kaki menyibuk tu tak abis2 tnya bila nk ada 'adik' tiap kali btemu...rimas aku...
apa la dengki sgt kt aku...suka aku la takde anak pn...apa korang dengki2...aku dh kawin kira alright tau...hubby aku pn xde beri tekanan kt aku supaya beranak wp dia ada ckp nama yg dia nk bg kt anak kami nti...nape, korang dengki ke tengok aku bdua ke hulu ke hilir, nk gi mn2 takde masalah nk usung anak la, pakaian anak la, susu anak la, klau nk gi jauh duk fikir takkan nk bawak anak2 yg msih kecil tu?...dengki ke tengok kami mcm pasangan baru kawin?...
Aku tau la ada org tu baru kawin dh muntah2...mcm adik ipar aku, baru beberapa bln kawin terus mengandung...tp korang ada fikir tak pasangan yg dh berthn2 kawin tp msih takde anak? Mcm member aku aka sedara aku, dh kawin more than 5 years tp msih berdua smpai skrg, umahtangga diaorg bahgia jer aku tengok...skrg duk bela anak2 adik dia yg bercerai...
Cousin aku yg dh kawin 3 thn lps pn blom ada isi...aku tengok diaorg relax jer sdgkn umur dr lbih tua dr aku...ala, mcm sedara aku yg duk menyibuk tuh, dia agaknya bangga la dpt cucu, rapat2 lak tu cucu dia sbb tak smpai sethn sorang..tp mak aku dh lama la timang cucu..dh ramai dh...anak dia lg la lambat kawin dr aku cuma rezeki dia jer cepat...
Nasib baik org yg tdekat dgn aku takde nk bg tekanan pasal baby nih...klau ikutkn aku mmg la nk honeymoon lama2 ckit, nk tunggu ekonomi stabil ckit tp klau tuhan dh nk bg skrg, aku terima jer...tp nk wat cmner, blom ada rezeki...ari tu hampir2 dh tp tuhan amik dulu, so aku redha...skrg ni kami msih berusaha...bg kami kami blom dlm keadaan tdesak wat masa skrg...tunggu la lg sethn 2, klau takde gak maybe kami akan buat rawatan ke, mintak nasihat pakar ke tp thats all can wait...so bg mrk2 out there yg senasib dgn aku, bsabar la, ada hikmah di sebaliknya...think positive..terima apa yg terjd skrg dr sudut positif..apa yg tjadi msti bsebab...buat hubby, thanx sbb memahami keadaan isterimu ini...

Allah SWT berfirman, “Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (asy-Syura: 49-50)


No comments:

This Day In History