FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, November 15, 2009

Penyakit Baruku...

Ops, jgn terkejut ok...bukan aku sakit @ dpt penyakit berbahaya tp aku mula berjinak dgn hobi baru (sbenarnya hobi ni lama dlm diri aku cuma dh lama tinggal, skrg baru ada keinginan nk start balik...apa ye hobi tu?...jeng jeng jeng...bcucuk tanam...ala, jgn la marah klau x gempak pn hobi aku ni...nape aku nama penyakit? sbb hari2 duk ngadap tanaman aku nih...
Aku dtg dr kluarga petani asalnya...my parents tanam padi masa aku kecik2 dulu...tp tanam pd utk makan sndiri la...masa zaman aku skolah rendah sempat la aku bgelar petani part time skejap...aku ada la pengalaman cmner nk tanam padi, nk menuai padi, pengalaman bergelumang dgn lumpur & lintah....
Selain dr tu my mom suka bercucuk tanam keliling umah...mcm2 dia tanam; pokok pisang (sbenarnya ni hobi my ayah), pokok cili, kacang botol, ubi kayu, kunyit, halia, lengkuas & ntah pokok apa lg ntah....
Aku plak suka tanam pokok bunga...mcm2 aku tanam; pokok puding, misai kucing, melor, seri pagi, keladi warna warni tu & mcm2 lg...tp aku btul2 lost interest utk menanam ni lps kebun bunga aku kna makan dek lembu jiran aku...bengang jer, dh la kita ni jaga bagai nk rak, ari2 duk siram, gembur tanah, taruk baja, pg tu sblom gi skolah elok jer kebun aku tu tp bila balik dr skolah terkejut besar aku bila tengok pokok2 bunga aku tepi pagar seme dh rata kna ragut dek lembu...sedih sgt tau smpai aku terus 'merajuk' tanak tanam pokok bunga lg smpai la skrg....
Tp hobi ni dtg balik sejak aku pindah ke umah skrg...kebetulan jiran aku masa tu bg byk pasu bunga...dulu dia keje sebagai penyelia org tanam pokok bunga kt dataran merdeka nun, so byk la pasu2 bunga dia wat balik & hubby aku pn mintak...nk tanam atas tanah tak boleh sbb umah aku ni takde kwsn bertanah, umah atas awan la katakan..
Selama ni pasu tu terbiar kosong sbb susah nk dptkn tanah...nk beli mcm mbazir jer...last2 hubby bawa balik tanah dr banting...jauh kau, dr banting tu...kebetulan masa tu gak aku balik kg, so aku amik la mcm2 anak pokok dr kg wat balik ke cheras; kunyit, pandan & halia...
Selain dr tu aku juga tanam pokok parsley & pegaga...tp kan pokok2 tu sedikit terbiar masa aku demam ari tu..tengok2 ada yg dh mati, so kna start balik...sgt suka bila tengok tanamanku mula berpucuk kembali...skrg dlm proses nk semaikan pokok cili padi...nk tanam pokok2 besar mn la boleh sbb takde ruang, skrg ni pn aku tanam kt ruang sbelah dapur tu, pokok dh btul2 hidup baru aku pindahkan ke balkoni...lgpn pasu sesuai ditanam pokok2 kecik jer...

No comments:

This Day In History