FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, November 11, 2008

Understand Ur Couple

Fahami situasi pasangan gawat

TIADA ribut atau angin, tiba-tiba sikap dan tingkah pasangan berubah. Daripada seorang periang, terus memilih untuk menjadi pendiam tanpa diketahui punca dan alasannya.

Apa yang cuba dilakukannya hanya ingin menemani anda, mengajak menikmati makan malam di gerai murah, lebih gemar memencilkan diri dan tidak lagi bergayut lama di telefon bimbit seperti selalu.

Persoalan sama ada poketnya kekeringan, tetapi malu untuk memberitahu anda, mungkin menjadi sebabnya.

Sebagai pasangan yang sebelum ini amat bahagia, tentunya keadaan itu mengundang rasa serba salah sekiranya dia berterusan membisu sehingga langsung tidak mahu berterus-terang.

Bagi lelaki, antara perkara paling sensitif untuk disentuh dalam hidup mereka adalah soal kewangan. Bahkan menjadi satu pantang kepada mereka dan tidak akan sesekali memberitahu anda masalah berkaitan wang ringgit.

Sebagai kekasih, anda perlu memahami situasi yang dihadapi dan jangan menambahkan lagi kekusutan fikirannya.

Jika mahu kekal bahagia dengan orang yang anda sayang, kongsi petua di saat si dia berhadapan masalah kewangan dan apa yang perlu anda lakukan.

Bertindak membantunya sekiranya si dia memperlihatkan tanda seperti berikut demi mengharapkan hubungan terus kekal bahagia:

Menghabiskan masa di rumah

Setiap kali tiba hujung minggu, si dia lebih gemar menghabiskan masa bersama ahli keluarganya di rumah daripada keluar bersama anda. Lebih baik tidak keluar rumah dalam keadaan kewangan yang goyah daripada menghabiskan masa bersama si dia.

Keputusan yang dibuatnya itu atas alasan ingin bebas daripada beban kewangan dan anda perlu memahami perasaan orang yang anda sayang ketika berdepan situasi sedemikian.


Menonton di rumah

Saat si dia kering poket, menonton di rumah sama ada program biasa di televisyen atau cakera video digital (DVD) lebih memberi keuntungan daripada keluar bersiar-siar, menonton wayang atau bersantai yang dianggap tidak berbaloi.

Alasannya, hanya perlu menonton beberapa keping DVD sambil menikmati makanan ringan yang dianggap ringkas dan praktikal.


Makan di gerai murah

Sebelum ini, si dia sering mengajak menikmati hidangan di restoran eksklusif dan mewah. Tetapi kali ini, dia membawa anda ke gerai murah.

Reda saja dengan keadaan dirinya yang tengah ‘tenat’ dan kekeringan jika mahu perhubungan anda selamat dengan memahami keadaan dirinya.


Pulang awal

Selepas menjemput anda dari pejabat, dia terus menghantar anda pulang ke rumah. Padahal, kebiasaannya si dia selalu membawa anda keluar makan bersama.

Alasan diberikan seperti badan kurang sihat, ada kerja, bertemu kawan dan pelbagai alasan pelik yang perlu anda fahami dia dalam keadaan runsing kerana keadaan kewangan gawat.


Tiada hadiah ulang tahun

Selama ini, si dia tidak pernah ketinggalan memberi hadiah menjelang ulang tahun anda berdua atau menjelang hari istimewa. Tetapi kali ini, si dia hanya memberikan ucapan tanpa pemberian sebarang hadiah.

Jika dia mengatakan belum menemui sebarang hadiah yang sesuai buat anda, jangan cepat melenting. Katakan pada diri anda yang si dia dalam keadaan serba tidak kena kerana kedudukan kewangannya yang kurang memberangsangkan.


Hindari ajakan ke pusat beli-belah

Si dia kelihatan tidak tenang apabila anda mengajaknya ke pusat beli-belah. Mungkin takut jika anda menyuruhnya membelikan sesuatu buat anda.

Untuk itu, jika dia mengatakan, “Lain kali sajalah kita pergi”, itu menunjukkan dia dalam keadaan yang tertekan kerana masalah kewangan.

Jangan cepat menghukumnya hanya kerana hal remeh-temeh sedangkan sebelum ini dia jarang bersikap begitu.


Destinasi legenda jadi pilihan

Tidak seperti biasa, si dia mengajak anda mengunjungi ke tempat peninggalan sejarah lampau seperti muzium mahupun zoo.

Jika si dia beralasan ia adalah destinasi yang aman dan tenang untuk anda berdua, ia memberi konotasi ada sesuatu masalah sedang disembunyikan. Kalau anda bijak meneka, ia mungkin ada kaitan dengan wang ringgit.


Hanya menemani

“Maaf, saya sudah pun menikmati hidangan di rumah, saya teman awak saja ya?” Itu jawapannya ketika anda mengajaknya makan di luar. Dengan kata menemani ini bererti tiada keperluan untuknya membelanja anda.


SMS saja

Kebiasaannya, setiap saat dan minit si dia rajin menelefon anda, tetapi kali ini dia lebih gemar menghantar mesej menerusi SMS.

Lalu dia beralasan, “Apa kata kita SMS saja, pasti lebih murah dan berbaloi.”

Barangkali tidak sukar memahami situasi dan tekanan kewangan yang sedang dialaminya saat itu.


Kereta rosak

Tanpa bertanya, si dia menceritakan soal berkaitan keretanya yang kian meragam.

“Selalunya ok, tetapi hari ini kereta meragam pula. Tak tahu kenapa.”

Begitu alasannya. Si dia mungkin sukar berterus-terang kepada anda mengenai masalah kewangannya dan dia mengharapkan anda faham keadaan itu melalui perubahan tingkah lakunya.

No comments:

This Day In History