FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Monday, May 11, 2009

Tak Habis2 Dgn Jenayah Ragut

Lately kita slalu sgt disajikan dgn berita kejadian ragut. Ari tu dh diam skejap tp baru2 ni kita dikejutkn dgn kejadian ragut yg tlh meragut nyawa 2 org wanita melayu bgelar ibu & isteri & kedua2nya sdg mengandung. Bila terbaca berita sedemikian, saya turut bsimpati dgn keluarga mangsa, benci pd peragut tsebut & dlm masa yg sama kesal dgn kelalaian mangsa.
Bg saya, selain drpd takdir, kejadian seperti ni takkan blaku jika kita bhati2. Dulu masa saya duduk kt kg & skrg bila saya blik kg, saya slalu ke mana2 dgn menunggang motorsikal sbb senang nk parking + tak tsangkut kt jam. Dulu (dlm tahun 90-an), saya akui saya juga lalai. Bila saya naik motorsikal, dgn selambanya saya letak handbag @pn purse dlm raga motorsikal. Masa tu langsung tak terlintas dlm fikiran saya akan diragut. Mungkin saya bfikir, agak sukar utk org menarik bag tsebut dlm keadaan kenderaan yg bgerak. Mungkin juga pd masa tu saya agak naif di mn saya fikir takkan la ada org yg sanggup menarik bag saya tu. Tambahan lg pd masa itu, agak jarang kita dgr kejadian seumpama ini. Hingga la kejadian ragut ini blaku pd kawan baik saya. Spt juga saya ketika itu, kawan saya ni bgantung spenuhnya pd motorsikal utk bgerak. Suatu hari beliau tlh pergi ke bandar KT dgn tujuan utk ke post office utk draw duit dr akaun ASB dia & pos surat memohon kerja. Lps tu beliau singgah di kedai fotostat utk fotocopy sijil. Dlm pjalanan blik, smasa bhenti kt traffic light, tiba2 sebuah motorsikal lalu ditepinya & terus menarik fail plastic yg berada dlm raga motorsikal. Beliau hanya terpingga krn tkejut & tak mampu berbuat apa2. Since masa tu lampu isyarat sdg merah, beliau gagal mengekori motorsikal tsebut yg bdezup mcm jet. Beliau juga gagal mengenalpasti plet nombor motorsikal tsebut sbb plet nombor tu hnya ada abjad jer, nombor takde. Rasanya peragut tu mmg sengaja letak plet nombor mcm tu spy org susah nk kenalpasti. Dia mintak saya temankn dia ke balai polis utk buat report, lps tu ke JPN utk buat IC baru, lps tu ke ASB & bank utk buat kad bank baru & buat buku ASB baru & akhirnya ke JPJ utk buat lesen baru.
Dia pn tak sangka kejadian tu akan blaku ke atas dirinya since sblom ni pn dia slalu letak fail dlm raga motor. Lgpn katanya dia selit buku bank & dompet dia di celah2 kandungan salinan sijil dia. Rasanya mmg org tak perasan kandungn fail tu. Klau diperhati btul2, fail tu hnya mengandungi kertas sahaja. Polis tu ckp may be peragut tu mmg dh aim dia dr awal, may be diaorg dh nmpak dia sejak dia kuar dr bank. Nsib baik la dia draw ckit jer duit (dlm 100 jer kot) & kertas dlm fail tu cuma salinan sijil jer. Klau la sijil asal, tak ke haru nk dptkn blik salinannya. Klau stakat sijil skolah tu, ok la, dekat umah jer. Klau sijil universiti, tu yg susah sbb nk kna gi ke kedah nk amik blik.
Sejak kejadian tu, satu kesedaran dtg dlm diri saya. Tiba2 saya tbygkn andai kejadian tsebut blaku pd saya sblom ini di kala saya dgn suka hatinya letak bag dlm raga motorsikal. Tak ke menempah maut namanya. Mmg la takde duit dlm tu tp peragut tu bukan tau ada duit ke, takde duit ke. Jnji ragut dulu. Hasilnya belakang kira.
Kejadian ragut turut blaku pd my mom. Masa tu my mom on her way ke tpt keje. Masa tu tgh hari, lps lunch hour. My mom naik basikal, dia letak la dompet buruk dia dlm raga basikal. My mom saje bawak dompet buruk since keje dia agak kotor (maksud saya, my mom keje buat keropok lekor, so biasa la, bau ikan la, sisik ikan la, so klau bawak dompet cantik, blik nnti msti dompet tu bau ikan & kotor dgn sisa perut ikan). & my mom tak bawak byk duit pn, ada la dlm rm5. Katanya tak selesa gi mn2 tak bawak duit satu sen pn. Biasa my mom gi dgn my cousin tp on that day my mom sorang2. Masa my mom kayuh basikal tu (my mom kayuh pelan2 jer since tpt keje dia dkt jer dgn umah), tiba2 dtg sebuah motorsikal, bgerak slow belakang my mom. My mom ingat diaorg saje slow sbb keadaan jln yg agak sempit (jln kg saya tu hnya muat utk sebuah kereta jer, kiri kanan parit & sawah padi). Klau 2 kereta btembung, 1 kna bhenti tepi jln dulu bg laluan kt 1 lg kenderaan). My mom tak nmpak sape kt belakang dia since basikal mn la ada side mirror. Tnpa mencurigai apa2, tiba2 motor tu melintasi my mom & pembonceng kt belakang terus amik dompet my mom dlm raga basikal. My mom hnya mjerit jer & bistighafar pjg. Nsib baik my mom tak jatuh. My mom ckp dia tak kenal budak2 tu. Dia rasa bukan budak kt kg tu + dia tak prnh nmpak motorsikal tu kt kg saya. My mom mmg bengang abis, bukan sbb hilang duit, tp sbb kebiadaban mrk. My mom ckp, dompet buruk pn diaorg nk, bukan ada duit pn, cuma rm5 jer. Nsib baik duit jer hilang since my mom mmg tak bawak dokumen lain spt ic masa gi keje sbb tpt keje dkt dgn umah. & nsib baik kejadian tu blaku masa on the way gi keje. My mom ni keje gaji bayar hari2. Abis keje, boss dia terus bayar gaji for that day. Biasa byk gak la wp tak smpai rm100. So imagine, klau kejadian tu blaku on her way blik dr tpt keje, msti lg byk duit yg terbang.
Kejadian ragut & samun ni juga tlh meragut seorg warga emas yg sgt dihormati kt kg kami. Tak lama lps kejadian my mom kna ragut, kejadian yg sama blaku lg. Kali ni takde langsung saksi kejadian. Masa tu arwah nk gi buang sampah kt tpt pembuangn sampah kt hujung kg saya. Masa tu arwah jln kaki sorang2 pd waktu pagi. Dlm tghari, ada org kg lalu tpt tu on his way ke pdg ragut rumput (biasa org kg kami yg bela lembu, bila tghari diaorg gi ke pdg ragut utk alih lembu2 mrk ke tpt yg teduh), dia tnmpak arwah tbaring kaku tepi tong sampah besar. Mula2 org ingat dia kna serangan jantung ke tp bila doktor buat post mortem, arwah mati bukan sbb jantung tp akibat hentakan yg kuat kt kepala. Ada kesan luka pd leher arwah. Menurut anak arwah, arwah mmg ada pakai byk rantai & lepas masa kejadian, rantai2 tu takde pd arwah. Bkemungkinan peragut tu menarik rantai tu dr leher mangsa smpai leher arwah luka. Mungkin pd masa kejadian tu, blaku tarik menarik antara mangsa & peragut, & akibatnya arwah tjatuh & kepalanya thantuk pd jln @ tong sampah besar tu.
Kejadian2 tu menyebabkan saya amat bhati2 ketika naik motorsikal, naik bas & bjln sorang diri. Biasa klau saya nk ke mana2, saya lbih suka bawak dompet jer, lps tu simpan dlm poket seluar. Klau saya naik motorsikal & saya perlu memakai baju kurung @ baju @ seluar yg takde poket & saya perlu mbawa handbag, saya tidak akan sesekali meletakkan bag dlm raga motorsikal, sebaliknya saya sandang pd bahu & seterusnya memakai baju hujan @ sweater di luar & make sure sweater tu dizip kemas wp kelihatn mcm anak beruang yg gemuk. Tp ada jugak saya tengok org pakai sweater kt luar & sandang bag di dlmnya tp apa gunanya klau dibiarkn sweater tu tak berzip, dibiarkn terbuka especially di bahagian belakang? Klau org nk ragut, dia bleh jer capai melalui bhgian yg tbuka tu. Andai saya bawa dompet ketika menunggang motorsikal & dompet tsebut tak bleh nk msuk dlm poket seluar @ baju, saya letak bawah tpt duduk. Lgpn kebykn motor skrg mmg ada bhgian yg berongga bawah tpt duduk tu, so bleh la simpan kt ctu. Gerenti selamat.
Saya kadangkala amat marah bila tengok org naik motor, lps tu letak bag dlm raga. Bila diragut, pndai plak nk marah2 sdgkn diaorg yg cuai. Biasa la manusia ni, slagi tak blaku kt diri sndiri, slagi tu la fikir kejadian tu takkan blaku kt diri diaorg. Ada gak yg fikir, diaorg bukan bawak duit byk pn, so nk takut apa. Tp bila dh blaku, mula la nk menangis kt balai polis. Klau stakat hilang duit & dokumen ptg, bleh la dicari @ diganti blik. Tp klau hilang nyawa, sape nk jwb? Peragut tu mn la tau ada bape byk duit dlm bag kita tu. Klau diaorg tahu ada singgit dlm bag tu, dia pn tak mau ragut, buang karan jer, mbahayakn diri diaorg jer.
Ada plak tu yg dgn selambanya lilit tali handbag kt handle motor @ kt side mirror & ada yg sandang bag secara bsilang kt bdn, dgn harapan peragut susah nk tarik bag tu. Tp cuba anda fikir baik2 bahaya yg menanti anda. Mmg la susah nk dptkn beg tu tp peragut zaman skrg ni mmg jenis yg takde hati perut, jenis yg takde peri kemanusiaan langsung, jenis yg hati kering. Diaorg bukan fikir pasal nyawa org lain, yg ptg diaorg dpt apa yg diaorg mahukan. Bila diaorg dh btekad utk dptkn bag tu, dia akan tarik walau mcmana cara pn, hatta smpai mangsa tu tgaduh bgolek atas jln skalipun. Klau dh beg tu tlilit kemas kt handle @ side mirror motor & bdn kita, bila ditarik kuat & andai tali bag tu tak putus, msti kita akan jatuh. Klau tak cedera @ mati sbb jatuh & tseret atas jln, mangsa bleh mati @ cedera sbb dilanggar oleh kenderaan lain. So fikir2kan lah.
As my dad said, klau blaku keadaan sedemikian, bg je la bag tu kt peragut @ perompak tu. Tak usah la nk berani tarik menarik bag tu dgn peragut krn brg yg ada dlm bag tu bleh dicari/diganti blik. Bg je la kt dia, sygi la nyawa kita dulu.

No comments:

This Day In History