FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, May 6, 2009

Kes Bengang : Stopcock Meter Air


Anda kenal gambar ini. Yup, ni gambar meter air tp ari ni aku bukan nk citer pasal meter air & gambar ni plak bukan gambar meter kt umah aku. Aku jupe kt internet, so kpd pemunya gambar ni, aku pinjam jap. Aku nk citer pasal stopcock kt meter air tu. Korang kenal tak stopcock? Stopcock ni bhs standard plumbing tp secara mudahnya kepala paip utama yg mengawal air yg akan melalui meter & sterusnya air yg msuk ke tangki air umah kita. Klau korang tengok kt meter air korang, msti ad satu kepala paip kt ctu. So, yg tu la. Pjg lebar aku bg penerangan.
Sbenarnya kejadian ni dh byk kali blaku, kadangkala hari2 & ia telah blaku agak lama la, lbih kurang sejak stengah thn yg lalu tp kali ni btul2 tlh menguji tahap kesabaran aku. Asal aku blik dr keje ke @ bgn dr tidur, sebaik aku bukak paip air singki kt dapur, air yg mengalir keluar meleleh jer. Dulu2 ingat tekanan air rendah ataupun bekalan air dihentikan sbb org cuci main tank ke tp check punya check, rupanya ada org tutup stopcock paip umah aku. Mula2 ingat org yg tutup tu tsalah stopcock ke tp bila dh slalu sgt blaku, aku naik heran. Takkan tak tau yg mn satu paip air umah masing2 sdgkn ada org dh siap tulis kt tiang no. umah kt ctu? Sape tak bengang, celik jer mata, bila nk basuh muka kt paip, air takde. Nsib baik ada paip dlm bilik air yg punca airnya dr tangki, klau tak, mmg tak bsuh kencing la jwbnya. Muka tu ok lg.
Mungkin ada org ckp, nape tak guna jer paip air dlm bilik air tu? Klau nak mandi ke, nk kencing ke, bleh la guna tp takkan nk siang ikan, nak basuh pinggang kt bilik air kot. Paip kt singki tu terus dr main pipe sbb tu problem. Mmg sistem pemasangn mcm tu. Kbetulan, tuan umah aku tu buat paip utk disambung ke washing machine dr main pipe. So, klau takde air, cmner nk basuh baju?
Tu kes bangun pg. Kadang2 bila aku blik keje, pn mcm tu gak. Bengang la sbb takde air nk masak. Nsib baik umah tingkat 1, so bleh la turun bukak blik stopcock tu. So skrg ni, bila aku blik dr keje, aku akan check dulu stopcock tu spy aku tak payah turun naik lg. Tp yg aku lg bengang, ptg ni kita bukak, esok pg2 dh ada yg tutup blik. Sape la yg bengong sgt tu? Ari isnin tu aku lg bengang tahap gaban. Kbetulan ari ahad aku mmg tak kuar gi mn2. Tak kuar dr umah pn. So pg isnin tu on the way gi keje aku nk buang sampah, so lalu kt tpt meter air ni diletak. Aku btul2 tkejut bila tengok stopcock meter air umah aku. Ada yg ikat dawai besi kt kepala paip tu, byk plak tu. Dia ikat tu supaya paip tu tak bleh dibuka ke atas. Aku terus telefon hubby. Bengang sgt2 masa tu. So, blik dr keje, aku amik wire cutter & potong dawai2 tu. Apa, dia ingat dia sape suka2 hati jer nk ikat stopcock umah aku???
Aku tak tau la keje sape ni. Bila aku tengok stopcock umah2 lain, seme ok jer terbuka. Dulu2 aku ingat org tsalah tutup. Lps tu aku ingat ada budak2 yg main2 paip tu. Tp sejak kejadian ari isnin tu, aku tau ni kes serius. Apa dia ingat dia sorang jer yg bayar air? Ni meter individu, so takde kaitan dgn umah lain. Aku btul2 nk tau sape yg buat keje tu. Aku slalu gak la jenguk dr balcony bila dgr org bjln kt bawah (sbb meter air tu btul2 bawah umah aku) tp smpai ari ni tak bleh tangkap sape yg punya keje. Apa dia ingat dia jer yg nk guna air? Aku pn bayar la (wp dh lama tak payah bayar since kerajaan selangor bg free utk kegunaan less than 20m3). Aku cuba agak keje sape. Ni msti keje org yg duk same row dgn aku. Seme skali 4 umah. Yg 4 umah row sbelah rasanya tak mungkin sbb meter paip dia kt lain. Umah depan aku dihuni oleh sepasang suami isteri yg dh tua. Takkan la dia punya keje kot. Kt atas plak ada lg 2 umah. 1 dihuni oleh keluarga melayu. Kitaorg kenal diaorg ni. Lgpn kami jer family melayu duk kt blok tu. Hubby aku prnh gak ckp2 pasal hal ni kt dia. Tinggal 1 lg umah. Mungkin kot. Ingat tak umah yg aku citer dulu, yg suka gaduh tu, yg bila gaduh, periuk belanga terbang melayang ke bawah, yg suka marah anak kuat2, yg suka jerit2 kt anak mcm org gila tu? Kt blok kitaorg ni cuma ada 8 buah umah jer. Kt tingkat bawah, ada opis & store dia. So mmg susah nk agak. Apa2 hal skrg aku kna cari bukti. Bila dh jupe, tau la cara aku nk ajar dia. Aku mmg tgh marah tahap gaban ni. Rasa nk meletup ni sbb slalu sgt. Lgpn aku tak tau tujuan dia. Nape dia usik stopcock umah aku jer? Setau aku, aku tak prnh buat apa2 kes kt cni, tak prnh nk campur hal diaorg pn. Nk jupe pn susah sbb masing2 keje.
Last kejadian yg serupa pg td. Aku ingatkn takkan blaku lg. Ye la, aku dh potong dawai tu. So sepatutnya org yg punya keje tu faham yg kita mmg concern akan pbuatan dia. Aku ckp kt hubby, lps ni tak tau la apa lg dia nk buat. Buat masa skrg ni kita just wait & see. Tp skrg ni aku dh ada 1 idea cmner nk halang dia usik stopcock tu. Idea baik punya. Rasanya bhn tu tak susah nk dpt. Nnti la tunggu hubby aku blik ptg ni. Bleh bincang dgn dia cmner nk buat.
Kpd yg empunya tangan yg gatal2 & suka2 tutup stopcock umah aku tu, bsedia sbb anda sdg diperhatikan. Jgn smpai tertangkap sbb aku ni nmpak jer pdiam & lemah lembut tp klau tak kna cara,mmg gaduh besar la jwbnya.

No comments:

This Day In History