FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Friday, May 22, 2009

Door Gifts - Bakul Telur Kertas




Aku amat tertarik dgn 2 benda alah ni. Skrg tgh study cmner nk buat bakul ni. Ops, jgn tkejut plak. Msti ada yg duk terfikir, apa la mimpi minah ni nk buat bakul telur. Aku baru jer kawin ok (baru ke?) so dh tak perlu seme ni tp ni utk adik aku. Ni seme idea bernas my mom. Ari tu masa blik kg, cbuk la duk bincang pasal majlis ptunangn my brother. Lps tu, dtg plak topik pasal bekas telur kertas ni. Kebetulan my mom prnh la tengok org buat bekas ni. Actually anak jiran aku mmg amik upah buat bekas ni, so do her mother. My mom plak slalu la btandang ke rumah diaorg, so sempat la dia belajar. For my mom mmg la senang sbb mmg dia terer bab2 menganyam ni. Dulu2 my mom ada amik upah buat bakul buluh (dia ada buat utk bekas hantaran kawin aku), tikar mengkuang & bekas rotan. So for her takde problem. Yg problemnye mata dh rabun. My mom ckp nk buat benda alah ni kna ada kesabarn yg tinggi. Mula2 nk kna gulung kertas dulu. Kna gulung kecik2 & kemas2, baru nmpak cantik & kemas. Lps tu nk kna anyam. Yg rumit ckit sbb kertas ni benda lembut tp bila dh digulung, jd keras. Masalahnya dia tak bleh nk lentur mcm rotan @ buluh tu. So kna sabar ckit la. Dh abis anyam, nk kna varnish plak spy nmpak bkilat + thn lama + keras.
Aku tabik btul kt org yg dpt idea utk hasilkn bakul ni. Kertas pn bleh buat bakul. Kt umah aku mmg byk suratkhabar lama. Dh byk yg dh dijual tp msih byk kt stor tu. Smpai dh bhabuk. Since dh dpt idea ni, maka bguna la aku simpan paper tu selama ni. Aku siap bawak contoh bakul yg dh siap dr kg, so aku blajar dr ctu. Belek satu2 cmner diaorg anyam. Mulanya nmpak susah tp bila dh faham cmner, mcm senang. Semlm aku dh cuba anyam ckit, ok la for the beginner. Tp aku saja buat gulungn kertas besar sbb nk cuba dulu. Trial & error.
Adik aku baru nk btunang tp skrg dh duk fikir apa nk buat. Bukannya apa biasa org tpt kitaorg tak btunang lama2. Biasa x smpai 1 thn + adik aku tu bila2 masa jer bleh kawin sbb duit seme dh cukup tp saje jer nk btunang dulu. Nsib baik adik lelaki, takde la byk sgt nk kna buat tp aku pasti msti my parents buat majlis agak besar utk dia. Dulu masa adik lelaki aku yg no. 2 kawin, majlis pn besar gak. Tumbang seekor lembu + ayam. My mom siap sediakn telur utk tetamu. So aku pasti this time around, msti lg besar sbb ni anak lelaki kesayangn diaorg. Adik aku ni duduk skali dgn my parents & dia yg byk keluarkn duit utk beli brg2 kt umah. So of course my parents akan buat yg special ckit utk dia. Lgpn adik aku ramai member. Member skolah, member masa blajar, member masa keje. Gerenti boss & pegawai tpt dia keje dijemput sama. Adik aku ni keje kt mahkamah syariah, lps tu aktif plak tu. Slalu outstation & gi kursus tp bila dia ckp gi kursus, bukannya dia bkursus pun tp dia jd urusetia utk kursus tu. Erm, melalut citer pasal adik aku plak.hehehe..
Mak aku dh tempah 1000 bekas telur. Amboi cik senah, byk tu. Mcm la aku dh terer buat. Tp aku positif, msti boleh. Lgpn masa msih pjg, insyaallah, msti sempat. So i pray aku dpt memenuhi tempahan my mom tu. Nsib baik cuma guna paper jer, so sbb tu aku sanggup. Lgpn terfikir sblom ni, nk buat apa la dgn paper tu. Nk buang syg, nk jual mcm alang kepalang. Lgpn bila time apek beli paper dtg area umah aku, aku slalu jer takde kt umah. Gam tu aku dh siap kidnap dr opis. Shhh, jgn ckp kt boss, nnti dia potong gaji. Ala, gam byk sgt kt opis tu, lgpn jarang guna. Bukan gam botol kecik2 tu tp gam dlm botol besar. Pasal varnih @syelek tu, nnti bila dh siap, baru beli. Duit? tengok la, silap2 bleh claim dgn adik aku tu. Klau mahal la. Tp dgr kata tak mahal sgt, tak smpai rm10 satu tin. Nnti la survey.
Klau selama ni aku sanggup bsengkang mata nk siapkn door gifts masa majlis kawin aku, tak salah rasanya klau aku bsengkang mata utk adik aku plak lps ni. Lgpn ok gak ada benda nk buat. Duduk sorang2 ni kadang kala boring gak takde benda nk buat. Chayuk!Chayuk!

1 comment:

Akuadalahaku said...

Boleh tak kongsi cara2 anyam bekas telur guna paper tu secara bergambar

This Day In History