FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, June 30, 2009

Congrats To My Friend!


Sejak dpt hp baru ni asyik main msg jer. Bukan dgn hubby tp dgn member baik aku. Hubby aku x suka msg2 ni. Nk ckp, call aje. Tak kesah pn sbb credit dia yg top-up kan, tugas aku guna jer. Berbalik kpd citer member baik aku td. Full name dia aku x payah jot down kt sini lah yer, nnti heboh satu malaya tp aku panggil dia rocky jer. Wah, glamour btul nama. Dia ni pompuan yg encik2, puan2. Org melayu pure lg. Klau tak silap aku nama panggilan tu diberikn oleh senior kami masa kt pusat matriks dulu. Nama dia typical malay name. Nk panggil full name, mcm panjang la plak. Nk panggil separuh jer, mcm nama org kg plak. Ntah sape la yg suka2 hati bg nama, jd la rocky, smpai la skrg. Dulu dia x suka gak tp lama2 mcm best plak. Dulu masa kt pusat matriks, senior kitaorg suka2 hati jer bg nama kt kitaorg. Mcm aku, since nama panggilan aku sama dgn sorang senior ni, diaorg suka2 tukar nama aku jd han. Aku x gemor btul, mcm apa jer. Tp aku x kira, aku nk org panggil aku ana gak. Lantak ler. Aku punya nama, aku punya suka ler.
Kitaorg dr state yg sama, tak jauh pn umah kami tp different school. Aku kenal dia masa buat medical check-up kt hospital. Masa tu kelam kabut gila sbb dpt surat tawaran lmbt. Klau tak silap aku, dlm masa x smpai seminggu sblom register. Masa tgh2 kelam kabut ke hulu ke hilir cari bilik nk buat medical check-up tu, mak aku tegur dia. Mmg tak sangka rupanya kami akan mdaftar kt pusat matriks yg sama.
Bila dh daftar, kitaorg dpt blok kolej yg sama, level yg sama, wing yg sama, selang sebilik jer. Tp bila masuk 2nd year matriks, kitaorg duk jauh ckit, blok lain2 tp still kitaorg rapat. Then bila masuk degree, wp kitaorg course yg sama tp blainan kolej. Aku kolej pertama, dia kt kolej yg hujung, laluan bas pn lain. Wp same course, mmg tak prnh dpt satu kelas. Masa tu kitaorg jupe pn masa nk blik cuti sem sbb dulu klau cuti sem, budak2 state kitaorg sewa bas balik kg.
Kitaorg mula rapat balik bila dh grad. Kebetulan plak masa tu seme duk tanam anggur. So mn2 jer ada interview, kitaorg gi sama2, calling2 bg info. Then dia dpt keje guru ganti, aku plak jd guru KAFA. Masa tu jupe time weekend je la. Ptg2 jer aku gi umah dia, saje lepak2, citer2. Dia susah nk gerak sbb takde transport. Then akhir 2001 aku ditukarkan ke KL (masa tu aku keje dgn training provider comp kt tpt aku) & dia msih dgn kerjaya pguruan dia. Dia minat btul dgn kerjaya tu tp smpai skrg tak dpt jwtn tetap. Apply DPLI & KPLI pn tak prnh bjaya. Wp kami jauh, kami msih bhubung btanya khabar.
Aku kesian gak kt dia sbb keje bmusim. Dia keje bila ada cikgu cuti bsalin. Lps tu, duk tanam anggur lg. Aku prnh offer dia keje kt kl ni (masa tu ada kenalan aku nk pakai kerani) tp dia tpaksa tolak sbb at the same time adik dia sakit. Dia pn risau nk tinggal mak dia sorang2 (ibu dia ibu tunggal & dia hanya 2 beradik). So kami slalu bhubung meluahkn rasa kecewa dgn nasib diri. Aku faham apa yg dia rasa tp aku pn tak bleh nk bantu dia. Alih2 tak lama lps tu dia dpt keje kt sebuah jbtn kerajaan kt trganu tp sambilan je la. I'm happy for her. At least skrg dia dh ada keje yg lbih secure wp tidak tetap. From gred 17, dia naik pangkat gred 27, tp msih jwtn sementara.
& then mlm td dia inform boss dia offer jwtn gred 41, same level dgn qualification dia tp dia was2 nk terima @ tdk sbb dia tak yakin samada bleh pikul tanggungjwb tu @ tdk. Ye la, dia rasa org yg pegang jwtn tu kt jbtn dia semenye org lama, org yg dh byk pengalaman. Lgpn dia hnya pegawai sambilan jer, takut kna buli mcm masa dia keje skrg ni. Menurutnya, mentang2 la dia keje sementara, seme keje dia kna handle. Pekerja tetap kt ctu goyang kaki jer. As for me, tak payah layan la org2 mcm tu. Pedulikn mrk. Buat keje kita sudah la. Janji keje siap.
Dia pn tak confident nk handle pekerja2 bwhn lps ni. Aku suruh dia terima jer offer tu. Wp sementara, it still a job. Mmg lps ni tanggungjwb lg berat, nk kna layan karenah org bwhn lg, tp itu yg spatutnya kita buat sejak dr dulu, we studied hard for a scroll dgn harapan after graduation kita akan jd pemimpin. Lgpn smpai bila nk jd kuli, smpai bila nk ikut arahan org jer. Klau nk ada peningkatn dlm pekerjaan & hidup, kita kna berani memimpin org plak. Baru la bmakna segulung ijazah tu.
This morning she sms me & said she already accept the offer. I'm happy for her. Lgpn skrg ni nk cari keje bukan mudah. Ramai yg duk menganggur kt luar sana. Skrg ni klau nk keje gomen pn susah. Mcm aku, smpai skrg pn tak dpt2. Skrg ni byk jwtn kosong tp bila tengok btul2, jwtn tu hnya btaraf sementara saja. Tetap mmg ckit sgt. Dia pn kira btuah sbb boss dia offer terus jwtn tu kt dia, tak payah nk apply blik, tak payah nk interview mcm org lain. Sbbnya dia dh lama keje kt ctu, so boss dia tak payah bg training lg. Aku tahu, she's a dedicated worker so no wonder boss dia offer her instead of other staffs yg sama2 dgnnya. So rocky, congrats on ur new job. Lps ni bleh la belanja aku. Ye la, gaji dh naik kan....



No comments:

This Day In History