FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Thursday, June 11, 2009

Jaya Supermarket Runtuh

Pasaraya Jaya runtuh. Gempak beb bila dgr berita tu. Klau tak silap masa aku dgr berita tu aku tgh dinner dgn hubby kt kedai mkn; 28/05/2009. Tkejut gak. Aku tau yg berita tu dh basi. Seme mayat mangsa dh pn bjaya dikeluarkan & dh pun dihantar balik ke negara masing2 (takziah pd keluarga mangsa. walaupn diaorg tu pekerja asing, mrk tetap manusia mcm kita).
Bila timbul citer2 mcm ni, aku risau gak pasal hubby aku. Mmg la dia tak keje demolish bangunan tinggi2 tp as long as dia keje kt site project, anything can happen right? Slalu pesan kt dia supaya hati2 since kejadian pekerja jatuh dr bangunan ari tu. Aku tak nak la kupas lbih2 pasal kejadian bangunan tu runtuh sbb aku bukan professional engineer, cuma keje kt construction comp jer, cuma tau ckit2 jer pasal bangunan. Aku tau ramai yg duk kata, nape tak guna cara yg negara luar slalu buat. Ala, yg sekali dia tekan suis, banganan rebah ke bumi dlm masa beberapa saat jer & segala debris tu jatuh dlm kwsn yg ditandakan jer. Mmg cara tu lbih selamat & cepat tp kita kna faham, cara tu menelan kos yg sgt tinggi. Lps tu kna guna bhn letupan plak. Klau tak silap, benda2 mcm tu tak dibenarkn kt malaysia. Rasa2nya insurance pn mahal sbb membahayakn. So nak tak nak, tpaksa la guna cara konvensional, runtuhkan part by part dr tingkat atas.
Tp kan, benda dh nk jd. So pihak2 yg bkenaan, sila la jwb. But from my reading, silap kontraktor tu gak sbb meletakkan terlalu byk machine on top of that building utk demolish bangunan tu. Since bangunan tu dh lama sgt, msti slab dia tak mampu menampung keberatan machinery tu. Tu la, keje seme nk cepat tp tak fikir risiko. Konon2 nk untung, last2 rugi. Nyawa pun melayang. For me, klau seme pihak yg terlibat menjalankan tugas diaorg dgn teliti, perkara cmni takkan blaku.
Aku dh tengok cara tu dgn mata kasar secara dekat lg. Masa tu aku msih duk kt area pekeliling. Utk pengetahuan, flat pekeliling msih wujud wp dh takde penghuni tp 2 blok rumah dh pn diruntuhkan. Klau korang lalu area tu, cuba2 la korang jenguk kt belah kiri mengadap stesen monorel titiwangsa. Dh kosong kt situ. Blok2 tu btul2 belakang umah aku masa tu. So everyday, dengar la lekak-lekuk machines meruntuhkan bangunan tu. Kadang2 smpai ke mlm. Ari minggu tak usah ckp la. Yg tak tahannya debu. Tingkap dapur tak bleh dibiarkan terbuka selalu sbb bdebu. Tp aku respect la keje diaorg. Apart of bdebu & bising bunyi machine, takde kejadian yg tidak diingini blaku. Sepjg lalu kt jln tun razak tu & jln pekeliling lama, takde lg hatta seketul batu kecil menimpa. Pejam celik2, sedar2 proses meruntuhkn 2 blok bangunan tu dh siap. Aku tak kira la plak bape lama tp bg aku mmg cepat.
Aku ada gak tnya boss, takde ke projek meruntuhkn bangunan yg dia nk 'msuk'. Dia terus jwb, no way sbb kita takde kepakaran. Nnti tak pasal2 kna blacklist, cmner nk cari mkn? Setakat meruntuhkn bangunan 2 tingkat tu boleh la. Klau tak silap, jurutera perunding yg tlibat dlm projek meruntuhkan jaya s/market tu (yg turut diblacklist) mmg tkenal & syarikat kami prnh berurusan dgn that comp utk projek2 kami yg lepas.


No comments:

This Day In History