FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, July 4, 2009

Tinggal Free


Untuk berita penuh, sila klik kt sini; Harian Metro 04/07/2009.

Tergezut aku bila baca berita ni. Bukan apa, bila tengok jer gambar di atas, aku terus bleh cam kt mn tpt tu. Siap sebut nama tmn lg. Tpt yg dimaksudkn dlm berita tu betul2 belakang opis aku. Belakang opis aku ni ada satu blok bangunan 4 tingkat yg blom siap. Struktur dia hnya sempat naik 2 tingkat jer. Dh lama dh terbengkalai. Buat sakit mata btul. Ye la, bukak jer tingkap tepi tpt duduk aku terus nmpak bangunan tu. Btul2 sbelah opis aku dijadikan stor & tpt masak restoran kt bawah. Depan ckit stor company yg repair air-cond, juga kt bawah. Yg hujung tu baru jd penempatan indonesia. Masa awal2 aku keje kt sini kwsn tu mmg open. So sape2 jer bleh masuk. Agaknya ada yg komplein, lepas satu operasi menangkap pendatang asing kt area tu, ada org pasang zink di sekeliling bangunan tu, so takde sape yg bleh masuk lg. Tp tak lama kemudian aku nampak pagar2 zink tu dh roboh & ada org yg tinggal kt dlm tu. Klau korang nk tau, kt bawah bangunan tu siap ada rumah kayu tau. Diaorg siap bela ayam kampung & ayam laga lg. Depan bangunan tu ada kedai makan yg diusahakan oleh org indonesia. Pendek kata, kwsn tu dh jd penempatan indonesia. Pg2 diaorg duk btenggek kt tepi longkang, tghari diaorg bkumpul kt kedai mkn tu. Ptg diaorg duk btengek di tpt yg sama. Kebanyakkannya duk menyewa ramai kt bangunan yg dh siap disebelahnya. Yg duk bwh bangunan yg tak siap tu ntah la sape. Tp mmg ada pondok kayu kt ctu. Siap ada tpt main badminton & sepak takraw lg.
Sbenarnya dh byk kali pihak bkuasa buat 'rush' kt ctu. Gara2 'rush' oleh pihak imigresen & rela, bumbung kete kancil x-officemate aku kemek. Masa tu member aku ni parking kete dia sbelah tembok sbb nk elak drpd panas matahari. Masa operasi tu, PATI2 ni lari lintang pukang, ada yg lompat ke bawah tembok. Since tembok tu agak tinggi, diaorg landing atas kete member aku ni, so kemek ler. Second rush, nyaris2 aku kna langgar oleh PATI yg tgh blari kna kejar oleh PATI. Mmg tkejut aku masa tu. Tp kan aku dpti jumlah mrk ni tetap tak bkurangan, makin btambah ada la. Kbetulan plak kt area cni byk projek perumahan baru, so tpt ni mjd lubuk rezeki diaorg la. Klau nk diikutkan, Kem PGA wilayah tengah dekat giler dgn kwsn ni. Most of them ari2 dtg mkn kt satu kedai mkn glamour kt kwsn ni. Msti diaorg nmpak keadaan ni tp diaorg ni langsung tak takut.
Pihak MPKj pn slalu gak buat operasi merobohkn gerai mkn haram. Dlm satu operasi baru2 ni, abis kedai mkn kt bwh bangunan tu dirobohkn & dgr citer ayam2 belaan diaorg seme kna sita. Tp tak smpai sebln kemudian, gerai mkn tu dibina kembali. Erm, tak tau la. Mmg aku kesian gak bila dgr mrk bercerita ttg ketidakpuasan hati mrk. Kata mrk, mrk tak buat salah, mrk just cari rezeki halal. Ntah la, tp mrk harus faham kedudukan mrk kt sini. Nk meniaga pn kna ada lesen kan. Satu perkara kemusykilan aku, rata2 mrk mendakwa memilik kad pengenalan. Erm, senang nk dptkn IC ni yer. Satu hal lg, dr pemerhatian aku rata2 mrk memiliki motorsikal. Kt depan kwsn tu, klau korang lalu waktu petang ke, mlm ke, mcm tpt jual motorsikal plak, bderet depan tu. Seme tu motor kepunyaan diaorg. Senang plak diaorg dpt lesen ek. Diaorg kata ada IC sdgkn umur diaorg rata2 awal 20-an. Klau yg dh tua2 tu bleh gak caya sbb may be diaorg dh duduk lama kt malaysia. Klau dh takde IC, cmner nk ada lesen tp tak tau la klau diaorg ada lesen memandu antarabangsa kot tp ada ke? Klau dh takde IC cmner diaorg beli motorsikal tu, cmner nk tukar nama hak pemilik? Fikir2kan lah. I'm not against pendatang asing as long as they're legal sbb sape2 pn bleh dtg ke malaysia utk cari rezeki. Malahan company aku pun depends pd buruh asing dr indonesia gak. Tp aku tak puas hati kt PATI. Diaorg senang2 jer buat rumah kt mn2 kwsn yg diaorg suka sdgkn rakyat kita sendiri merempat. Fikir2kan lah.

No comments:

This Day In History