FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Thursday, July 2, 2009

Kes Bengang : Mad Dog

Msti ada korang duk tertanya2 nape aku post tajuk mad dog ditambah dgn word kes bengang. Aku ni tak suka benor dgn anjing. Bukan sbb dia mmg haram tp perangai dia. To one thing for sure, klau aku nampak anjing tepi jln masa aku jln kaki, aku la org yg paling tenang. Takde la kelam kabut takut2 sbb aku tau anjing ni satu jer pantang dia, jgn tunjuk kita takut kt dia sbb anjing mcm ada sense yg dpt tahu org tu takut kt dia or not. So klau nmpak anjing tu, aku buat tak tau je la. Pandang pn tdk.
Tp ni kes anjing yg duk merempat kt kwsn rumah aku. Seingat aku la dh byk bulan gak anjing ni duk merempat. Anjing ni anjing yg tak bertuan. Dulu aku slalu nmpak dia merayau kt tmn perumahan sebelah. Alih2 skrg dh pindah kt blok rumah aku plak. Yg aku bengangnya dia jdkn kaki lima blok kitaorg sbg kwsn rondaan dia & ruang tangga nk ke rumah aku tpt tidur di siang hari. Mlm hari dia tidur kt ruang tangga nk ke rumah sebelah. Yg lg bengang anjing ni anjing kurap, anjing sakit, bdn dia dh gugur bulunya, jln pn terhoyong hayang, klau lalu sbelah dia dpt bau la bdn dia yg busuk tu. Nk termuntah pn ada. Pintu grill tangga kna tutup rapat slalu, klau tak dia msti masuk tidur kt tangga. Yg aku lg bengang, dia pandai bukak grille tu. Eh, dia bukak dgn tangan ke? Jgn la suspend plak. Citernya cmni, grille tu asalnya ada selak tp elak tu tak bleh digunakan sbb kunci dia dgn tpt selak dh tak selari, so tak bleh nk selak la. Grille ada tpt nk letak pad lock tp takde sape nk propose guna pad lock. So klau nk tutup, tarik je la grille tu smpai rapat tp klau tolak kuat ckit msti terbuka sb grille tu jenis yg blipat bukan yg jenis tarik ke tepi tu.
Aku prnh tengok dgn mata aku sndiri anjing tu tolak grille tu. Dulu aku kadang2 heran cmner anjing tu dpt msuk sdgkn sblom aku naik td aku dh tarik grille tu plus asa far as i know takde prg lain yg keluar masuk after me. So satu hari aku ternampak apa yg anjing tu buat. Masa tu anjing tu dh ada kt dlm, so aku halau la dia & bila dia dh kuar aku terus tutup blik grille tu. Then aku saje2 sembunyi kt seblah tangga nk tengok gelagat dia. Rupanya dia bukak grille tu dgn cara menolak dgn kaki depan dia. Ish3, pandai benor anjing tu. Aku bukan apa, takut anjing tu mati kt tangga tu nnti sape nk buang? Anjing tu mcm dh tenat btul.
Masa siang dia asyik tidur jer. Mmg duk diam. Kita lalu sbelah dia pn dia buat tak kesah. Kadang bengang dia buat bodoh jer bila kita halau dia. Bila amik btg penyapu baru la berdezup dia lari.
Tp kan sejak 2 menjak ni bila mlm jer dia start menyalak ke hulu ke hilir. Dia duk menyalak sepanjang blok tu, dr umah pertama smpai ke umah yg hujung. Kuat sungguh. Dia duk menyalak smpai ke lewat mlm, mmg terganggu la nk tidur. Pernah la hubby baling dgn plastik yg berisi air masa dia duk menyalak tu, terus dia lari ke pdg kt sbelah umah kami. Senyap sekejap, lps tu menyalak balik. Mlm dia aktif betul. Klau kitaorg jln2 kt bawah, dia msti salak kitaorg sdgkn klau siang hari dia buat bodoh jer. Pelik btul. Prnh gak la dia salak aku & hubby, apa lg hubby amik seketul batu & agah nk lontar kt dia, tau plak dia lari. Dh berbulan gak la dia buat perangai tu. Sbb tu klau aku blik keje mlm ckit, aku akan elak kwsn dia duduk. Kang tak pasal2 kna kejar. Dh la anjing kurap, berpenyakit, risau kna gigit, tak pasal2 kna penyakit anjing gila.


No comments:

This Day In History