FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, December 13, 2008

Hantaran nilai kasih sayang?

Amalan memberi wang hantaran merupakan satu aspek budaya dalam majlis perkahwinan Melayu sejak lama dahulu. Tetapi, benarkah nilainya dianggap sebagai pengikat kasih sayang?


DUNIA perlukan wang, tetapi wang tidak boleh menyediakan kebahagiaan yang hakiki. – Gambar hiasan
--------------------------------------------------------------------------------

DALAM majlis perkahwinan masyarakat Melayu, amalan membawa sirih junjung bersama sebentuk cincin merupakan satu kemestian dalam melangsungkan upacara merisik, meminang dan seterusnya bersanding.

Ia kemudian disertai dengan barang-barang iringan seperti persalinan, wangi-wangian dan sebagainya. Justeru, barulah wang hantaran dan mas kahwin dibawa pada hari pernikahan dilangsungkan.

Wang tersebut adalah pemberian ikhlas pihak lelaki kepada wanita yang ingin dikahwininya. Dahulu, maksud pemberian yang telus itu dihantar bagi meringankan beban keluarga perempuan kerana biasanya, kenduri di pihak perempuan lebih besar.

Dengan wang hantaran tersebut, keluarga perempuan akan menggunakannya untuk menampung pembiayaan majlis kenduri dan membeli barangan kelengkapan perkahwinan seperti set bilik tidur dan persalinan.

Namun senarionya kini, budaya itu telah disalahgunakan sehingga menyusahkan pihak lelaki. Hantaran tinggi telah menjadi trend untuk menunjuk-nunjuk bahawa lelaki mampu dan datang dari keluarga berada serta berjaya menawan hati perempuan yang mempunyai ramai peminat.

Kadangkala pihak perempuan yang meminta manakala lelaki malu menolak untuk menjaga maruah. Apabila yang diminta terlalu tinggi sehingga tidak mampu disediakan oleh pihak lelaki, maka berlakulah pinjam-meminjam dan bergolok bergadai.

Keadaan itu mampu menimbulkan pergolakan dalam sesebuah rumah tangga, walaupun ia baru dibina.

Ada harta, adalah cinta. Tiada harta, tiadalah cinta. Itulah kata-kata yang seringkali kita dengar dari mulut golongan lelaki mahupun wanita apabila diajukan tentang kepentingan nilai wang hantaran.

"Memang sukar hendak menikmati kebahagiaan sekiranya kita berpegang dengan prinsip sebegini. Memang tidak dinafikan, dunia hari ini perlukan wang, tetapi wang tidak boleh menyediakan kebahagiaan yang hakiki," tegas Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie, Suzana Ghazali.


--------------------------------------------------------------------------------

Menjadi persoalan, adakah nilai hantaran itu dianggap sebagai penentu kasih sayang sehingga pasangan sanggup melakukan apa sahaja demi memenuhi kehendak keluarga perempuan mahupun lelaki itu sendiri?

"Saya tidak setuju dengan pendapat tersebut. Kalau jumlah hantaran itulah pengikat dan penentu kasih sayang, apakah itu bermaksud kasih sayang adalah seperti barangan yang boleh dijual beli?

"Cuba imbas pasangan suami isteri lampau, berapa jumlah hantaran kahwin mereka? Dengan hantaran yang tidak seberapa, mereka masih kekal hidup bahagia sehingga ke anak cucu hari ini. Lihat juga pasangan hari ini yang berkahwin dengan jumlah hantaran yang biasa, masih boleh kekal bahagia.

"Sebaliknya, pasangan yang berkahwin dalam sebuah majlis yang gah sehingga seluruh pelosok negara tahu dengan hantaran menyamai harga sebuah kereta, belum tentu kehidupan mereka bahagia. Malah, ada yang sudahpun bercerai-berai," katanya.

Apakah bermaksud kasih sayang kini sudah tiada ertinya walaupun diperoleh dengan harga yang tinggi? Kata Suzana, pendapat sebegitu hanya timbul dan akan dipersetujui oleh mereka yang memandang wujudnya kasih sayang itu melalui nilaian harta.

Kesan akibat penentuan jumlah wang hantaran yang tinggi ini, ia bukan sahaja menimbulkan masalah lambat kahwin atau perkahwinan tertangguh tetapi memberikan kesan yang mendalam kepada perkahwinan itu sendiri.

"Ada seorang klien saya mengadu, selepas lima tahun berkahwin, beliau tidak pernah berpeluang balik ke rumah ibu dan ayahnya. Bila diajukan permintaan kepada si suami, suaminya menjawab: "Awak tak boleh balik lagi ke sana sebab saya dah beli awak daripada ibu bapa awak."

"Sebabnya, si suami telah dipaksa membayar sejumlah hantaran yang tinggi ketika perkahwinan mereka. Bukan satu kes ini sahaja, ada juga kes perkahwinan tidak bahagia apabila si suami gagal menunaikan tanggungjawab sepenuhnya sebagai ketua keluarga kerana separuh daripada pendapatan bulanannya digunakan untuk melangsaikan hutang bank yang dipinjam untuk menyediakan wang hantaran.

"Malah, ada juga ibu bapa yang tidak melayan menantu dengan baik kerana merasakan keluarga menantunya telah memeras mereka apabila perlu menjelaskan sejumlah hantaran yang tinggi," katanya sambil memberitahu ada kes tersebut melibatkan pembunuhan seperti yang telah terjadi di Kedah tidak lama dulu.


JUMLAH hantaran bukanlah penentu dan pengikat kasih sayang pasangan suami dan isteri. – Gambar hiasan
--------------------------------------------------------------------------------
Kebiasaannya, jumlah hantaran ditentukan oleh ibu bapa pengantin perempuan, sama ada wang hantaran ataupun barangan hantaran.

Nasihat Suzana, sewajarnya ketetapan hantaran ini dibuat oleh pihak perempuan setelah diadakan perbincangan dengan pihak lelaki.

Dengan cara sebegitu, wujudlah keharmonian dalam sebuah ikatan rumah tangga, tanpa timbulnya permasalahan melibatkan kewangan mahupun ungkit-mengungkit jumlah hantaran yang telah ditetapkan.

No comments:

This Day In History