FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Monday, September 28, 2009

Cerita Raya


Sedar tak sedar ari ni dh kena start keje balik. Malas seh tp nk wat cmner, cuti dh lama (1 minggu lbih), takkan nk sambung cuti balik. Silap2 kna potong gaji, baru padan muka. First day dtg keje mata dh naik rimas tengok atas meja. Ari tu sblom cuti, aku dh clearkan meja aku smpai licin. Msuk jer opis ari ni, tengok meja aku btimbun dgn bil & ntah apa2 kertas lg. Pening2. Baru jer nk duduk, lady boss aku masuk. Byk cheque nk kna process ari ni. Lps tu my big boss plak masuk. Ni yg aku tak gemor, gerenti byk keje kna kna sttle ni. Tp nsib baik keje2 tu takde la urgent sgt, sempat settle sblom lunch hour (cuma surat kpd jkr jer yg blom siap nih).
Enough la citer pasal keje ari ni, esok boleh smbung balik. Aku nk citer pasal raya aku...jeng jeng jeng..
18hb, pkul 3am aku btolak balik dgn hubby. Ingat nk btolak tgh mlm tp ptg 17hb tu hujan lebat giler, baju raya plak blom amik lg dr umah cousin aku. Lps berbuka, gi umah cousin amik baju, lepak2 jap, blik umah smula hubby nk lelapkn mata sat sbb nk drive jauh mlm tu...nsib baik seme baju & brg yg nk dibawa blik ke kg dh siap packing awal2, so takde la kelam kabut...3am kami btolak blik..pstt, ada kejadian maha kelakar...hubby dh lama tak bawa kete & dh lama tak lalu MRR2 nk ke karak, mlm tu plak jln lengang giler, punya la syok bawak kete, sedar2 dh tbabas nk msuk jln ke selayang, bila dh sedar tu, hubby terus tukar lorong, la msuk highway karak nk ke kl la plak...nsib baik hubby familiar dgn area ni, tak pasal2 msuk area perumahan greenwood...kihkihkih, kelakau...
Syok jer lalu tol gombak & karak sbb lancar, maklum la mlm tu toll free (kan MTD dh isytihar toll free pd 18 & 24hb dr pkul 12-5am) tp smpai kt simpang nk ke bentong, jln jam. Lps simpang tu, jln clear blik. Kitaorg stop kt R&R Temerloh utk sahur. Masa tu dh pkul 5am. Punya la ramai org tp kedai yg bukak boleh bilang dgn jari..ceh! Yg kelakarnya, ada kedai ada nasi tp takde lauk & ada kedai yg ada lauk tp nasi dh abis. Nk tau apa hubby aku buat, dia beli nasi kt satu kedai, lauk plak kt kedai lain..kt 1/2 jam nk dptkn nasi & lauk...sahur pn kelam kabut sbb dh nk msuk waktu imsak..
Lps sahur teruskn perjalanan...masa smpai kt tol kuantan kami kna bayar tol (masa tu dh pkul 7am)..salah faham rupanya (@pn info tak jelas?)..rupanya kami kna kluar dr kwsn tol sblom pkul 5am, baru la tak kena bayar toll...apadaa, lain kali ckp biar terang...
Dh kuar tol kuantan, sekali lg hubby tersesat. Konon nk ikut jln kt-kuantan lama (bukan ikut gambang) last2 terbabas ikut jln yg lg lama, jln nk ke pelabuhn kuantan..tu la, dh lama tak drive, asyik naik bas jer, alih2 2 kali sesat ari tu...smpai kemaman singgah amik my SIL..jln tak jam, smpai umah my MIL nearly 12pm..sgt lama perjalann kami gara2 sesat 2 kali + jln pn slow sbb bukan nk kejar apa2 pn, smpai awal pn bukan boleh mkn, puasa.
Smpai umah my MIL rehat2 jap, sembang2, lps asar terus ke hospital KT. Ni nk citer, pg khamis tu ayah aku msuk spital sbb darah tinggi...doktor terpaksa thn dia sbb bacaan darahnya tak boleh dibaca (abis meter org trganu kata)..masa dpt berita tu risau gak sbb tak prnh2 ayah aku msuk spital disebabkn darah tingginya..ni gerenti gara2 byk mkn kuih2 manis sepjg bln puasa ni..smpai hospital dkt 5pm..tunggu jap, terus naik ke tingkat 7 (org tak ramai, agaknya sbb bln puasa, klau tak gerenti berebut masa nk naik lif)..my mom dh sedia menanti kt ctu..happy bila tengok ayah aku dh sihat..mkn nasi pn abis licin sepinggan gara2 bsemangat nk balik raya keesokkannya (doktor ckp boleh blik klau paras darah turun below 100 tp masa aku gi tu 150)...sembang2 jap, then blik dgn my mom skali. My mom ckp waktu mlm adik2 aku yg dtg jenguk ayah, & since ayah boleh bangun & bgerak sndiri, my mom tak tunggu kt hospital..sblom blik singgah kt tingkat yg sama, jenguk my uncle yg terlantar sakit krn kencing manis (doktor dlm proses nk potong kakinya), then turun tingkat 6 jenguk my cousin (anak pak cik aku yg terlantar td) yg nk dibedah krn belakangnya ada tumbuh semcm bisul yg besar...lps tu trus pecut blik utk berbuka puasa..sblom tu pesan kt adik2 aku supaya beli lauk & apa yg patut utk berbuka puasa since dh tak sempat nk masak.
Lps rehat2 jap, sblom blik umah my MIL singgah bndr KT nk beli tudung...jln jam giler menuju ke bazaar tmn syahbandar, so cancel terus blik..sblom tu singgah kt gerai my BIL yg tolong wife dia jual kacang2, kuih2 raya kt depan pasar payang. Mlm tu tidur awal sbb sgt penat...4am bangun sahur plak...
Esoknya terbabas tidur smpai matahari dh naik (selamba jer buat cmtu kt umah mertua tp nsib baik diaorg sporting)..lps mandi nk gi bndr KT lg dgn 2 tujuan; nk jenguk my father skali lg + nk beli tudung. Half way my adik bgtau ayah dh boleh kluar tghari tu...syukur alhamdulillah & since jln mcm jam jer nk msuk bndar, aku putuskn tak payah gi bndar, beli tudung kt pasar bt 6 jer ( org trganu msti tau kt mn pasar ni)...jln nk msuk pekan tu jam giler, tak pasal2 hubby aku jd police traffic jap ari tu...mn taknya, dh tau jln jam, bawak kereta himpit2 smpai takde ruang org lain nk bgerak, last2 'tsumbat'..dh tau jln dh tsumbat, bg la ruang org lain nk kluar ke..ni tdk, fikirkn kepentingn diri sndiri jer, tak pasal2 kna sembur dek hubby aku (lps marah2, hubby gelak2 dlm keta...katanya sape berani marah mmg kna bantai la ari tu...dia bg arahan tu dlm slang KL, bawak plak kete plet KL, sbb tu la berani tu)..org kt kedai tudung punya la ramai smpai naik rimas (kt pekan bt 6 ada kedai jual tudung yg femes; desa murni)..aku rembat 3 helai yg aku rasa warnanya matching dgn baju aku (nsib baik seme matching), terus blah...hubby tak ikut msuk sbb org ramai giler smpai nk bgerak pn blaga punggung + 99% adalah kaum perempuan (bengang btul la diaorg2 tu, nk pilih tudung berjam2, cmner la org tak ramai)...aku main rembat jer, jnji tudung & colour boleh matching (colour pn aku ingat dlm kepala jer, malas la smpi nk kna bawak baju skali nk cari colour yg matching).
Ari akhir puasa buka ramai2 dgn ipar & biras kt umah my MIL. Seronok siapkn makanan ramai2. Ketua chef my FIL..my FIL mmg terer masak, agaknya sbb tu my hubby pn pndai masak..menu ari tu ayam percik (lps ni kna mintak resepi la, mmg sedap giler), kerabu ikan bilis (my FIL yg sediakan, katanya resepi yg diolah dr satu program TV, sedap ko...smpai licin anak2 menantu dia bantai), terung goreng, sambal belacan, ikan goreng & telur dadar (yg ni aku masak, risau gak kot2 termasin ke...tp aku tau sedap sbb licin kna balun).
Mlmnya cbuk sediakn bhn2 utk makan pg raya. Seronok bila masak ramai. Selalunya kt rumah aku cuma aku & my mom berdua jer yg sibuk masa masak mlm raya. Mlm tu dpt la saling mengenal biras2 aku since my 2 org SIL aku yg lbih tua takde kt umah (dua2 bz meniaga mlm raya). My MIL sediakan nasi impit bersama sambal hitam (sambal ikan kelapa) & kuah kacang, sate ayam & hati (sate ni my FIL tempah, pkul 4am pg raya bangun bakar sate), nasi minyak lauk gulai ikan tongkol (kt area kg hubby mmg org sediakn gulai ikan tongkol utk dimkn dgn nasi minyak, tak mcm kt tpt aku & tpt2 lain yg sediakn gulai ayam/ayam masak merah), nasi kunyit (yg ni kitaorg mkn dgn gulai ikan tongkol gak).
Syahdu sungguh di pg raya sbb first time cium tgn hubby di pg raya & bermaafan dgn hubby sejak bgelar suami isteri. Lps bermaaf2an dgn MIL, FIL, BIL & SIL, smpai turn bg duit raya kt anak2 buah hubby. Ramai tau anak sedara hubby, 20++. Since pg2 td aku dh mkn (break fast), aku tolong my SIL siapkn mknan utk tetamu. Tetamu dh reda ckit, baru aku & hubby di ziarah umah pak cik2 nya (2 umah jer kt ctu)..lps tu aku duk umah jer tolong my SIL lg...lps zohor kitaorg balik umah aku plak, turn beraya umah & kg aku plak (ini la nikmatnya kawin dgn org satu kapal, dekat plak tu, boleh beraya dua2 umah dlm hari yg sama)...smpai umah aku bermaafan dgn mak & ayah serta adik2...nk gi jln2 dh tak larat, kebetulan plak my auntie call ckp nk dtg, so tunggu dia dtg umah...mlm tu buang tebiat bawak adik bongsu aku mkn KFC kt pntai bt buruk, hubby belanja gara2 kesian tengok adik aku tension motor dia rosak ari tu smpaikan tak boleh nk beraya..my mom & adik aku yg sorang lg pn nk ikut...ckit punya ramai org beratur kt kfc tu mlm2 raya nih...blik umah zzzzz
Raya ke2 pg2 dh mula berjln...ziarah rumah sedara maraku smpai ke ptg..mlm dh tak larat nk ke mn2..
Raya ke-3 gi pejabat agama nk amik kad i-nikah kami. Nsib baik dh siap beb. Dh nk msuk sethn nikah (ikut bln islam esoknya cukup sethn aku nikah) baru siap. Mmg masalah kelambatan ni msih berlanjutan. Ada sepasang suami isteri tu dh siap ada anak kecik (diaorg kawin bln 11 thn lps) tp kad blom siap lg, nsib baik surat nikah dh siap...ish3, teruknya...mcm2 alasan diberi smpai naik muak dgr..kami dh btekad klau kad kami pn tak siap, mmg aku akan jupe pengarah, apa nk jd, jd la...nsib baik siap...selesai satu bab, tak payah risau2 lg lps nih...mlm tu boring2 hubby ajak kluar...mulanya nk gi minum2 kt kedai gelas besar kt seberang takir tp since msih lg raya, tutup..kitaorg terus ke bndr KT tp kedai byk yg tutup, tup2 aku ajak hubby ke secret recipe. Org ramai beb tp tpt duduk byk lg yg kosong...dua2 mkn blackpaper chicken chop tp aku amik french fries, hubby plak amik nasi..burp, kenyang! Tidur lena bukan kemain mlm tu...zzzz
Ari raya ke-4 cbuk cari keropok lekor, keropok keping & belacan nk bawa blik kl mlm tu. Hubby kna keje esoknya since ada emergency case kt site. Kebetulan 24hb kan toll free. Dlm pkul 6.30pm kami btolak balik. Jln tak jam tp kenderaan bderet menuju ke kuantan, nk speed pn payah. Nk msuk kuantan, hujan mula turun. Skali lg hubby confuse nk msuk jln mn nk ke LPT, ntah jln mn2 dia msuk wp akhirnya smpai toll kuantan gak (gara2 salah msuk simpang + ckp aku tak nk dengar)...msuk LPT hujan lebat so tak boleh speed wp jln lengang..hubby plak tak bape confident sbenarnya bawak kete mlm2 sbb matanya silau bila kna cahaya...spt juga masa blik kg ari tu, aku tak tidur sepjg jln mlm tu sbb nk temankn hubby...kesian dia bawak kete sorang2 wp berkali2 dia suruh aku tidur...cara aku nk hilangkn ngantuk, aku nyanyi kuat2 sorang2 (lantak la suara tak sedap), mulut plak tak bhenti mengunyah bekal2 yg aku bawak dr kg...bhenti mkn kt hentian chendor...then bhenti lelapkn mata jap kt R&R Lentang (ye ke? aku dh lupa namanya)...yes, mlm tu seme toll kami lalu tnpa henti sbb toll free...jimat sungguh...thanx MTD prime...
Smpai umah dlm pkul 2am...punya la ngantuk & penat..brg2 tinggal dlm kete, tuan empunya bdn yg naik dulu...tidur kruh2 smpai tghari (tak pasal2 terbabas subuh ari tu)...
Bg aku raya umah MIL sama jer dgn umah aku...sibuk masak utk pg raya + ari raya tu plak cbuk melayan tetamu cuma yg mbezakan kt umah my MIL lg ramai dgn ipar & biras...kt umah aku, aku dgn mak & adik2 jer...kt umah MIL diaorg tak jln2 sgt sbb diaorg tunggu tetamu yg dtg whereas my family side kitaorg tunggu tetamu dtg 1st raya jer, 2nd raya kitaorg plak cbuk mbalas kunjungn...apa2 pn thn depan giliran beraya umah aku plak...tak sabar tunggu saat tu...

Ps. sedih thn ni sbb tak dpt solat raya..kt umah MIL yg gi solat raya cuma kaum adam jer, kaum hawa duk umah..sob3...thn ni pn kesian mak kna siapkn seme nya sorang2, biasa2 aku yg tolong...tu la disadvantage ada anak pompuan sorang kan...kbetulan plak adik aku yg dh kawin tu turn beraya umah IL dia thn ni, klau tak boleh gak my SIL tolong2 apa yg patut...thn dpn raya family kami lagi gempak sbb seme adik beradik akan bkumpul kt umah my mom...ditambah my adik akan kawin next year, so raya thn dpn dpt SIL baru la nmpaknya...


No comments:

This Day In History