FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, August 26, 2009

Kes Bengang : Tak Reti Bahasa

Pg2 dh hangin satu bdn. Tak pasal2 kurus pahala pose aku ari ni. Nsib baik aku pose, klau tak, mmg kna sembur abis. Ni la org melayu, seme nk kna suap, seme nk kna sediakan, tak faham konsep keje...sabor, sabor. Dh nak subcon, keje tu seme tanggungjwb kau, kami bg total sub, so apa2 hal korang yg kna settelkan. Aku bengang kt 1 subcon kt projek kami kt klang. Kami bg keje total sub utk painting kt dia. Subcon tu pn supplier cat yg rekemen kt kami, so kami accept la dia. Ye la, takkan org nk rekemen client yg teruk, nnti sipal2 nama dia gak yg busuk. Mula2 lg dh buat hal, mintak deposit. Ceh, keje blom start nk mintak deposit. Takdenya...dh siap 1/2 jln keje, mintak 50%. Hari2 duk telefon opis tnya payment smpaikan gaduh dgn boss aku. Dia ckp dia nk cek tu on that day gak sbb nk bayar gaji budak2 keje dia. Boss aku mintak dia dtg esoknya sbb dh tghari & dia plak takde kt kl ni tp subcon tu btegas nk ari tu gak. Tak pasal2 bini boss aku kna dtg opis ptg tu. Bila kita bgtau dia cek dh ready, nk tau dia ckp apa, esok la kami dtg amik sb rasanya ari ni tak sempat. Bengang tak klau kna kt korang? Td beria2 ckp nk ari ni gak smpai tak bleh tunggu esok, bila dh siap alih2 esok baru nk dtg amik. Bahalol btul la org tu...
Itu 1 hal. Esoknya plak dtg opis aku pg2 buta. Kbetulan ari tu aku smpai opis awal ckit, sblom pkul 9am sbb nk gi breakfast dulu. Dia bleh ckp dh lama dia tunggu kt bawah. Ye dey, opis aku bukak pkul 9am, sape suruh ko dtg cepat2 sgt. Bukan ko yg bayar gaji aku, suka hati aku la nk dtg pkul bape pn...bengangnyer.
Bila abis keje painting tu dia mintak bayar abis tp boss aku x bayar abis, biasa la ada retention kot klau2 ada defect work. Dia mcm tak puas hati tp senang ckp, klau nk, amik jer cek tu x payah byk citer, Klau tak nk, baik blah je, malas nk layan.
Tak lama lps tu my boss suruh call subcon tu dtg ke site sbb ada defect work. Ada tpt2 yg kna touch-up blik sbb cat tertanggal & luntur. Aik, blom pn sbulan dh tertanggal. Kononnya cat tu bagus (cat tu jenama from malaysia, korang agak2 la apa ye, malas nk sebut) tp dh ada kecacatan. Punya la byk kali suruh dtg tp tak juga dtg2, last2 aku call supplier tu & dia bg contact no big boss subcon tu. Aku ckp la kami bg masa 14 hari jer kt dia sbb kami dh nk hand over projek tu kt jkr. Klau dia tak dtg, kami akan repair sndiri tp kami akan charge dia blik @ tolak dr balance payment yg blom bayar. Selamba jer dia jwb, ok dia akan hntar org dtg repair tp klau kecacatan tu disebabkn oleh kami, dia akan charge kami blik. Amboi, sesedap jer ckp. Ok, takde masalah tp takkan la silap kami kot cat tu tertanggal. Aku ckp kt my boss & he said keje2 painting tu mmg 'laoya' abis. Undercoat blom kering abis, dia dh start cat utk lapisan seterusnya, so cmne tak tertanggal cat tu. Cat plak nipis giler, sbb tu blom sebulan dh luntur. Lps tu nk salahkn kitaorg...tak faham aku.
Kami dh inform dia sblom dtg ke site inform kami dulu sbb pekerja kami dh takde kt site tu. Alih2 dia dtg sesuka hati & tak boleh masuk. Kami yg kna marah konon2 buang masa dia. Bengang2! So aku suruh set up masa lain tp dia btegas suruh kami listkan tpt @ bilik yg ada defect work, konon2 senang keje dia tp my boss ckp kami dh total subkan keje tu kt dia so seme tu keje dia. Takkan kami nk siapkn seme tu, bukan keje kami. Everytime aku tnya bila nk dtg, dia tnya pasal list tu. Dh lama gak la, lbih tempoh 14 hari yg kami bagi, aku call skali lg. Kira ni last call sbb jkr dh bising. Skali lg tnya pasal list tu. Aku ckp tu seme keje dia tp dia bising2, mbebel2, ungkit balik pasal dtg ari tu tp takde sape kt site. Dia ni tak faham2 ke..aku ckp kuat2 kt dia, klau tak nk dtg repair, tak payah dtg, biar kami yg repair sendiri tp balance payment tu jgn harap kami akan bayar. Dum! aku hempas telefon. Panas hati betul. Dulu kami plan nk bg keje painting kt projek kami di banting kt dia sbb nk tolong sesama bangsa tp bila dh timbul masalah cmni, mintak maaf la. Buat sakit hati jer, byk lg org lain yg nk keje. Bab payment laju jer, bab keje mengalahkn siput, mcm2 alasan. Comp ni kt selayang tp aku tak nk la ckp apa namanya nnti tak pasal2 aku kna saman tp start dgn huruf P******.

No comments:

This Day In History