FaCtS Of LiFe

♥ You're not best friends because you sit together at LUNCh or taLK on the phone, or have matching fLiP-fLOPS or can recite each others Wardrobe. You're bestfriends because when she smiles, a grin forces itself across ur face no matter how mad you are, when she cries you instantly feel her pain and want to cry with her. When you Look her in the eyes you know theres no one you could ever tryst more regardLess of how many broken hearts you've had. That's what it means to be best friends...♥

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, April 28, 2009

Nilai RM1

Catatan hari ni sekadar nk komen seorang pemanggil kt satu rancangn tv yg bg komen pasal berita pasal doktor malas semlm. Statement dia, "What do u expect to get with RM1?". Mcm sakit hati jer bila dia ckp mcm tu. Mmg la kita bayar rm1 bila nk dptkn rawatan kt hospital/klinik kerajaan (rm2 kt unit kecemasan) tp dia tak bleh ckp kualiti rawatan yg diberikan mmg setara dgn nilai yg dibayar. Kesimpulan dr statement dia, since kita bayar rm1, so kita tak bleh expect servis yg lg baik & kita mmg layak terima servis yg mcm tu.
Bg org yg berada mmg la bleh ckp mcm tu sbb dia mampu gi hospital swasta. Tp bg yg tak mampu, hospital kerajaan ni la jd tpt mrk bgantung. Saya prnh tengok org yg patah kaki, patah tgn & lain2 kecederaan sanggup naik bas gi HKL sbb dia hnya mampu bayar rm1 jer. Klau org ada duit dlm keadaan cedera mcm tu, tak mungkin sanggup bsusah payah dtg sini naik bas, lps tu kna tunggu lg. Tp jgn ingat org yg dtg HKL & hospital/klinik swasta tu org miskin. Ramai gak jenis org yg berada tp suka ke sana. Mungkin sbb kaedah rawatan & ubatan yg sesuai dgn mrk.
Nasib baik kenyataan tu dikeluarkn oleh org awam (mungkin) tp klau la kenyataan tu dikeluarkn oleh kakitangan hospital kerajaan, mmg tak syg mulut org tu.


Bercerita pasal duit RM1 ni, saya ada satu lg kisah yg menyakitkn hati. Dulu masa blom kawin, saya gi keje naik bus rapidkl. Dr umah sy naik star LRT smpai bdr tasik selatan. Dr sana plak, saya naik bas rapidkl T405 terus ke opis. Tambang bas RM1 utk 1 hari. 1 masalah besar servis bas kt sana adalah jadual perjalanan dia. Klau ikutkn setiap 15 - 20 minit sekali waktu puncak & 30 minit di luar waktu puncak tp kt sini tak kira masa, mmg kna tunggu lbih dr 30 minit. Kadang2 1 jam & pernah jugak smpai 2 jam, lbih2 lg pd masa tak ramai org naik bas (di luar waktu puncak). Mcm saya ni dh bertahun naik bus, so saya dh faham sgt dgn karenah bus & pemandunya. Walau bas lambat mcm mn pn saya tunggu gak sbb tak mampu nk naik teksi. Bila bas smpai, saya naik je la, malas nk bising2 sbb pemandu ni biasa pekakkan telinga jer, buat tak tau & bg mcm2 alasan. & kadang2 tak bleh salahkn pemandu 100% gak. Ada masanya jln jam, bas rosak, pemandu takde dsb tp tak dpt dinafikn ada pemandu yg suka curi tulang & bawa bas ikut suka dia jer; nk jln, dia jln. Tak nak jln, dia tidur dlm bas kt last perhentian. Saya dh masak sgt, so saya malas nak merungut sbb takde gunanya. Buat sakit tekak & buang air liur jer.
Tp 1 perkara yg saya geram bila pemandu mpersoalkan rm1 yg kita bayar. Dlm byk2 pemandu kt sini, ada satu driver yg mmg kurang ajar. Dia prnah bgaduh dgn penumpang gara2 penumpang komplen pasal bas lambat. Smpai nk btumbuk masa tu, depan org ramai plak tu. Muka konon jambu, bawak bas pakai ray-ban, siap pakai rantai tgn silver tp perangai sgt teruk. Selamba jer hisap rokok dlm bas masa memandu. Selalu tengking penumpang tak kira umur, bangsa & jantina & mcm2 lg la. Nasib baik saya tak prnh kena sbb saya dh tau perangai dia & malas nk cari pasal. Mungkin sbb saya penumpang yg bhemah. Hahaha...
Ada beberapa kali dia membebel,(bila penumpang tnya kenapa bas lambat secara baik (jarang sy tengok penumpang tengking2 @ marah2 kt driver bila bas lambat, mrk sekadar btanya)) "Kau ingat besar sgt ke duit rm1 kau bayar tu.Dh la bayar rm1, naik bas free 1 hari, nk bising2 plak. Klau rasa nk cepat, naik la teksi, tak payah naik bas. Klau dh tak mampu, buat la cara tak mampu. Dh naik bas, duduk la diam2. Byk songeh plak." Sakitnyer hati bila dgr dia ckp mcm tu. Bukan skali, byk kali. Org tanya baik2, apa salahnya ckp baik2. Klau malas nk jawab, diam je la. Ni nak marah2.
Dia ingat dia bagus sgt ke? Dia lupa ke, dgn duit rm1 tu la dia dpt gaji. Klau takde rm1 tu, dia blom tentu ada keje. Keje bawak bas jer, blagak mcm pilot kapal terbang. Bukan niat nk merendah2kn pemandu bas tp org2 mcm dia ni la merosakkan profession pemandu bas. Saya kenal ramai pemandu bas tp tak seme kurang ajar mcm dia. Rasa mcm nk tenyeh2 jer mulut dia. Seolah2 kitaorg ni hina sgt sbb hnya mampu bayar rm1 sehari.

No comments:

This Day In History